Vorig jaar werd het half maart plots niet meer mogelijk om onze GFT-stickers op de gewone plaatsen aan te kopen (sporthal, gemeentehuis, recyclagepark). Iedereen die nog geen sticker had werd gevraagd dit per mail aan Interza aan te vragen. Ook de betaling diende vanop afstand te gebeuren.
Zoals met vele coronamaatregelen werden we plots geconfronteerd met een situatie die voor Interza tegelijkertijd ook enkele voordelen aan het licht bracht.
Stel dat dit systeem beter kon uitgewerkt worden zou het een hulp zijn voor mensen die voorheen niet op de plaatsen terecht konden waar vroeger de afhaling gebeurde. Mensen zonder wagen, minder mobiele mensen... Zij kunnen nu van thuis uit rustig alles bestellen en hoeven zich niet meer te verplaatsen. Op dit nieuwe systeem kreeg Interza vanuit die hoek alvast zeer positieve reacties. Zo is een bijkomend voordeel van het nieuwe systeem dat het adres op de sticker staat. Dit voorkomt dat stickers van de containers worden getrokken en mensen tweemaal een sticker moet betalen.
Maar iedereen is er zich van bewust dat elke vernieuwing, hoe goed het ook bedoeld is, voor velen ongekend is en er misschien nieuwe groepen mensen zijn die dit nieuwe systeem niet kennen of niet in de mogelijkheid zijn om deze te gebruiken. Net zoals we vroeger voor een oudere buur of een grootvader of grootmoeder een sticker mee namen uit de sporthal, kunnen we dit nu voor hen ook online bestellen. Maar dan nog zullen er begrijpelijk mensen zijn die niet kunnen geholpen worden.
Voor de groep mensen die moeilijkheden hebben om op digitale manier te bestellen zijn er nog twee andere oplossingen:
1. Een eerste oplossing bestaat erin om de betaling via overschrijving te maken op het rekeningnummer van Interza met vermelding van "GFT-sticker" en volledige naam en adres. Er zal dan ook op dit adres een sticker geleverd worden.
2. Een tweede oplossing bestaat er in om telefonisch contact op te nemen met Interza (liefst op een maandag), zodat op deze manier alles kan geregeld worden. Maar iedereen begrijpt allicht dat deze laatste de meest tijdrovende manier is, en dat de telefonische bereikbaarheid ook niet altijd even vlot kan verlopen.
Hier en daar klinkt het voorstel om een afhaalpunt te organiseren in de gemeente, maar vanzelfsprekend is het gezien de huidige omstandigheden geen goed idee om op dit moment op één bepaalde plaats op een zeer korte periode veel mensen te gaan verzamelen in een wachtrij.
Op dit moment werden er voor Kampenhout iets minder dan 600 stickers aangevraagd. Dus nog niet iedereen deed dit. Om voor 1 maart een sticker te hebben kan je deze best voor 10 februari bestellen. En dan gaan we ervan uit dat ook per post alles feilloos verloopt. Indien u iets later zou zijn, hoeft u zich alvast niet ongerust te maken. Iedereen beseft dat we met een nieuwe situatie zitten en er zal wel enige “clementieperiode” in acht genomen worden, net zoals dit vorig jaar het geval was. Momenteel worden elke maandag steeds alle bestelde stickers gedrukt en dinsdag worden ze verstuurd.
Interza heeft ook besloten naar aanleiding van de vele vragen en opmerkingen om deze week deze info nog eens per flyer bus-aan-bus te bezorgen. Op deze manier proberen ze zoveel mogelijk mensen nog eens te bereiken. In bijlage kan u een voorbeeld vinden van de flyer die u zal ontvangen. Vanuit Team Burgemeester bedanken we Interza om in deze moeilijke periode te blijven inzetten op een zeer goede dienstverlening en een correcte communicatie.
Klik hier voor de communicatie van interza :
Tekst: Stefan Imbrechts
Lay-out & redactie: Laura Nevens