Hoe kunnen we dit dan wel beter aanpakken?
De idee is om een F49 bord (het vierkantig blauwe bord van een overstekende voetganger) te plaatsen én dit bord zo te voorzien dat het kan oplichten bij gebruik van een drukknop. Op zich zorgt dit bord voor niets meer of minder dan wat we vandaag horen te doen, namelijk stoppen voor een overstekende voetganger.
Maar als we erin slagen om dit bord op aanvraag te laten oplichten, maakt onze schepen zich sterk dat men wel zàl moeten stoppen.
Wat is dan het voordeel tegenover van een verkeerslicht?
Bij een verkeerslicht heb je steeds 4 seconden dode tijd , dit is de tijd dat alle weggebruikers stil staan op het volledige kruispunt. Vervolgens kan de voetganger groen krijgen, maar zelfs als de voetganger al de tweede baanhelft is beginnen oversteken ga je met verkeerslichten nog steeds moeten wachten als autobestuurder .
Na eerst terug de vier seconden dode tijd kan men dan pas terug verder rijden. Voor de voetgangers is dit even efficiënt, voor de auto’s is er minder wachttijd en dus ook een betere doorstroming en dus minder sluipverkeer.