5. Aan elk zebrapad een verkeerslicht?

Hoe kunnen we dit dan wel beter aanpakken? De idee is om een F49 bord (het vierkantig blauwe bord van een overstekende voetganger) te plaatsen én dit bord zo te voorzien dat het kan oplichten bij gebruik van een drukknop. Op zich zorgt dit bord voor niets meer of minder dan wat we vandaag horen te doen, namelijk stoppen voor een overstekende voetganger. Maar als we erin slagen om dit bord op aanvraag te laten oplichten, maakt onze schepen zich sterk dat men wel zàl moeten stoppen. Wat is dan het voordeel tegenover van een verkeerslicht? Bij een verkeerslicht heb je steeds 4 seconden dode tijd , dit is de tijd dat alle weggebruikers stil staan op het volledige kruispunt. Vervolgens kan de voetganger groen krijgen, maar zelfs als de voetganger al de tweede baanhelft is beginnen oversteken ga je met verkeerslichten nog steeds moeten wachten als autobestuurder . Na eerst terug de vier seconden dode tijd kan men dan pas terug verder rijden. Voor de voetgangers is dit even efficiënt, voor de auto’s is er minder wachttijd en dus ook een betere doorstroming en dus minder sluipverkeer.
5. Aan elk zebrapad een verkeerslicht?

1. Verkeerslichten in Berg ter hoogte van de Bulsomstraat of ter hoogte van de Bergstraat?

De zichtbaarheid zowel voor fietsers als andere weggebruikers is hier niet optimaal.

31 januari 2020

Lees meer

2. Duidelijkheid verkeerslichten aan Zeypestraat, Warandestraat en Hutstraat.

Vandaag is het zo dat al deze kruispunten uitgerust zijn met een drukknop voor overstekende fietsers én eentje voor overstekende voetgangers. Probleem is dat als je één van beide indrukt ook enkel maar het desbetreffende icoontje gaat branden. Mensen begrijpen vandaag vaak niet waarom het mannetje rood blijft .

Lees meer

3. Groene golf voor de verkeerslichten?

Kan men er niet voor zorgen dat men in de ochtendspits als men mooi 50 km/u rijdt, want sneller gaat toch niet , men ’s ochtends telkens groen licht heeft aan het volgende kruispunt. ‘s Ochtends in de richting van Brussel, ’s avonds in de richting van Haacht

Lees meer

4. Betere verlichting aan elke kruispunt.

Het moet gezegd , de kwaliteit van de verlichting op de Haachtsesteenweg is voor verbetering vatbaar. Recent werden op de brug van Kampenhout-sas twee extra lichtpunten bijgeplaatst en werden ook alle lampen in beide bushokjes vervangen. Alvast een stap in de goede richting.

Lees meer

6. Eénrichting op de fietspaden op de N21.

Op de fietspaden in Kampenhout geldt vrijwel overal éénrichting , met uitzondering van het deel tussen Vogelzanglaan en Kampenhout-sas. Dit is niet zonder rede. Fietsers die in tegenrichting rijden worden aan kruispunten niet verwacht door andere weggebruikers. Ook niet door mensen die hun oprit verlaten. Fietsers tegenrichting zijn met ander woorden levensgevaarlijk, en riskeren in eerste plaats hun eigen veiligheid.

Lees meer

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x